3 KUNCI penting!!

helllllllllooo....
toDay rasa rerajin datang, pagi2 dah settle kerja umah...n tengahari ni rasa nak menaip lak..ermmm..
3 Kunci ni per sebenarnya??...ok..aku banyak n selalu la dengar sal ceramah2 yg ada kat tv. tak kira la...tanyalah ustaz, semanis kurma, forum perdana, tanyala ustazah, al-kuliyah...n per2 la sal agama, bab kater hubbyku...kiter nih dah jarang g surau gan masjid so..perlu la menonton n dengar per yg kiter rasa masih lagi kurang n jahil...3 kunci utama ini sebenarnya merujuk kepada KUNCI penting yang perlu ada pada seorang lelaki apabila seseorang lelaki itu ingin menamatkan zaman bujang, pendek kata mau kahwenla...apabila seseorang itu tiada kunci ini, pelbagai masalah akan wujud, n mulalah sesuatu hubungan atas TIKET PERKAHWINAN akan mula dilanda badai...

apa 3 KUNCI itu??...
1) Kunci Pejabat (tidak kira la kunci pejabat pe2 pun..yg penting ada kejer, walaupun kunci laci)
2) Kunci Rumah (perlunya ada umah tidak kira sewa mahupun umah sendiri, jgan tinggal sebumbung gan ahli keluarga yg lain/family)
3) Kunci Kereta/Motor(satu keperluan penting untuk bergerak)





mengapa aku ingin menulis tentang ini....banyak masalah telah aku dengar dan telah dikongsi gan aku, rasa sedih n kesian pun ada apabila keadaan ini berlaku dan merasa keperitan itu..kiter cuba meletakkan diri kiter pada situasi mereka....cam2 persoalan timbul...marah, geram...tapi saper kiter untuk mengatakan atau menunding jari dengan apa yg terjadi....juz bagi nasihat dan cuba mendengar per yg diluahkan...sesebuah perkahwinan yg disatukan atas tiket suka sama suka...cinta sepenuh hati pada akikatnya masih banyak yg perlu diselami, fahami...perkahwinan perlukan perngorbanan..iyerk perlu pengorbanan!!so...buatla keputusan yg tepat, kerana family kiterpun tidak dapat membantu pe2 prob yg wujud akibat ketiadaan 3 kunci ini...hanya diri kiter yg mampu mengeluarkan masalah mahupun kesengsaraan dalam perkahwinan setiap individu.

TERPENTING!!!  KUNCI utama, kerja berkait rapat dengan gaji, duit...cam nerla nak hidup n sara isteri dan anak2...dunia hari ini, tak dapat bayangkan tanpa duit, kiter mungkin dianggap sampah, orang takkan pandang...manusia hanya tahu bercakap, bercakap, bercakap...keperitan, kesusahan yg orang lain tanggung diorang takkan mampu merasa..melainkan...cakap bukan2..itu yg biasa kiter dengar kan..kan??...aku mau kongsi la gan korang, ini kisah benar n berlaku dalam keluarga aku..suami MR MAMA...bila dah mr mama...paham2 jerkla...goyang kaki kat umah, tak der kejer, jaga anak sorang isteri yg bayar rm300.00 sebulan...dok menumpang umah mak gan bapak dier....isteri yg bekerja keras, sampai kurus kering...kereta isteri tanggung!!makan pakai, bila husband tak kjer, kejer dier tidok nengok tv!!....bayangkan...cam ner hidup cam nih.....adoi...aku yg tengok n dengar luahan pun aku nangis, tak sampai hati nengok keadaan kazen diperlakukan cam tuh....malangnyer nasib dapat husband cam tuh....nihla...faktor cari lelaki yg mak bapak dah kaya, nak dibandingkan gan aku jauh n amat berbeza sekali, per2 pun pandai2 la pilih bakal husband, carila lelaki yg ada 3 KUNCI UTAMA...kelak bahagiala hidup....biar tak kaya mahupun mewah, asal dia tahu erti kesusahan..dan cam ner nak buat jd mewah n bahagia gan per yg diusahakan sendiri....



p/s...aku juz mencoret per yg aku rasa der betoinyer...cam2 terjadi dalam umah tangga hari ini, semoga aku mampu menjadi isteri yg mentaati suamiku, alhamdulilah...syukur gan kurniaanMU

No comments:

Post a Comment